Velkommen

Gjennom 2010 og 2011 hadde jeg publisert mange oppskrifter både på Bestemors hage og på Jul i bestemors hage (gardsjul). Rett før nyttår i 2012 opprettet jeg denne oppskriftssamlingen for å finne enkelt de oppskriftene jeg bruker til vanlig.

Den typiske julemat finnes fortsatt på www.gardsjul.blogspot.com.

I menyen over har jeg laget et oversikt over alle selskaper vi har hatt her på gården. De er koblet til oppskrifter og annen informasjon. De første årene ble det ikke tatt mye bilder verken av borddekking eller maten. Punktet Gjærbakst inneholder en grundig nybegynnerforklaring til å lage gjærdeig.

De siste 10 oppskriftene/innleggene ligger på forsiden. Alle oppskriftene finnes i den alfabetiske listen til høyre. De mest besøkte oppskriftene er i en liste helt nederst.

Tikka masala med salat og ris

Jeg hadde nok ikke kommet til å lage indisk mat om jeg ikke hadde fått en oppfordring om det. Og det er jeg glad for. Dette smakte veldig godt. Jeg fant flere filmer hvordan man lager retten, men få skrevne oppskrifter. Den beste fant jeg på Trines matblogg. Som henne lager jeg heller ikke mat nøyaktig som i den opprinnelige oppskriften, så her er min versjon.

Til 4 personer.

 Marinade til kyllingen
2 dl yoghurt naturell
1 fedd hvitløk, revet
1 ss frisk ingefær, revet
2 ss sitronsaft
½ ts salt
½ ts chilipulver
¾ ts malt korianderfrø
1 ss frisk, finhakket koriander
2 ts tandoori masala
700 g kyllingfilet, i biter




Ha yoghurten i en bolle.
Press hvitløk og ha i.


 Riv ingefær og ha i.
 Ha i krydder, sitronsaft og koriander
 Bland det godt og hell det i en tykk plastpose.










Skjær hver kyllingfilet i 4 biter og legg de i marinaden.

La kyllingen ligge i marinaden i minst 4 timer.

Klem på posen slik at marinade dekker alle kyllingbitene. 
La kyllingen marinere i minst et par timer, men gjerne over natten (oppbevares i kjøleskapet ved marinering mer enn et par timer). 


Saus til kyllingen:
4 ss olje
½ ts malt spisskummen
½ ts muskatblomme
½ ts malt muskat
1 fedd hvitløk, revet
1 ss revet ingefær
2 bokser hermetiske hakkede tomater, 760g
½ ts gurkemeie
Salt og chilipulver etter smak
1 dl rømme
1 dl fløte
10 cashewnøtter, finmalt
1 ss fersk koriander, finhakket

Mål opp spisskummen, muskatblomme og muskat. 







Riv ingefær og press hvitløk







Varm opp oljen i en gryte og tilsett krydder.  Nyt den deilige duften og rør godt sammen. Vær forsiktig med varmen. Dette svir fort.








Tilsett så hermetiske hakkede tomater (uten urter) hvitløk, ingefær og gurkemeie. La sausen putre 2-3 minutter, og tilsett rømme og fløte. Rør godt sammen.

Legg kyllingbitene på et stekebrett (jeg legger på folie for enklere rengjøring) 

Hell resten av marinaden i sausen.

Kyllingen stekes i ca 10 minutter ved 200 grader.











Legg de stekte kyllingfiletene i sausen. Smak eventuelt til med salt og chilipulver. 


Tilsett malte cashewnøtter (kan sløyfes) og la retten trekke på svak varme i ca 5 minutter eller til kyllingen er varm helt gjennom. 

Hvis man lager dette dagen før servering. Ville jeg kjølt ned saus og kylling hver for seg. Så ville jeg varmet sausen helt opp før jeg la i kyllingbitene. Da hindrer jeg at kyllingen går i stykker under oppvarmingen av sausen, og kjøttet får kortere oppvarmingstid og forblir mør og saftig. 

Serveres med raita, en grønn salat, basmatiris, mangochutney, chana masala og nanbrød

Salat
Grønn salat, snittet (170 g Middelhavsmiks er nok til 8)
1 agurk, i terninger
3 plommetomat, i terninger
1 rødløk, i terninger





Skjær tomat, agurk og røk i små terninger.

Blandes sammen grønn salat. Drypp eventuelt over litt god olivenolje.

Hvis man skal servere til veldig mange så er det lurt å legge opp i forskjellige skåler slik at folk kan blande sin egen salat.

Kokt ris - 4 personer

3 dl basmatiris (3/4 dl per person)
6 dl varmt vann
1 l varmt vann
1 krm gurkemeie
1/4 ts salt
litt olje
50 g sprøstekt løk (fra pose)
Ha risen i en bolle og hell på varmt vann (feks fra vannkoker)
La det stå i ca 20 min.
Hell risen i et dørslag slik at vannet renner ordentlig av.
Kok opp vann i en stor kjele, har isen, gurkemeie og salt i.
Kok i ca 10 min til risen er mør.
Hell risen i et dørslag.
Ha litt olje i en kjele og tilsett halvparten av risen.
Strø på løken og ha på resten av risen. Sett på lokket
Da risen stå på veldig svak varme til risen er helt tørr, 15- 20 min.

2 kommentarer:

  1. hvor mange personer er retten fordi jeg skal lage for fem personer :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Denne porsjonen er beregnet til 4 personer. Det er mulig at det vil holde til en person til.

      Slett