Velkommen

Gjennom 2010 og 2011 hadde jeg publisert mange oppskrifter både på Bestemors hage og på Jul i bestemors hage (gardsjul). Rett før nyttår i 2012 opprettet jeg denne oppskriftssamlingen for å finne enkelt de oppskriftene jeg bruker til vanlig.

Den typiske julemat finnes fortsatt på www.gardsjul.blogspot.com.

I menyen over har jeg laget et oversikt over alle selskaper vi har hatt her på gården. De er koblet til oppskrifter og annen informasjon. De første årene ble det ikke tatt mye bilder verken av borddekking eller maten. Punktet Gjærbakst inneholder en grundig nybegynnerforklaring til å lage gjærdeig.

De siste 10 oppskriftene/innleggene ligger på forsiden. Alle oppskriftene finnes i den alfabetiske listen til høyre. De mest besøkte oppskriftene er i en liste helt nederst.

Middag 7.juli 2016

Det er ikke til å komme fra at jeg liker å fylle spisestua vår med gjester. Noen ganger lar også familie og venner ta med seg sine gjester hit. Å lage mat for meg har blitt en gøyal hobby, og det er jo hyggelig at så mange liker det jeg lager.

Å bruke andres spisestuer har jeg ikke gjort før, men det er egentlig ikke noe problem. Det er verre å bruke andres kjøkken. Her på gården har kjøkkenet ekstra lange benker, det er store kjøleskap og to stekeovner. Men da gode venner spurte, så sa jeg ja til å hjelpe til. Og det gikk faktisk bra.  Det meste av maten hadde jeg forberedt hjemme så jeg kom en drøy time før første rett. For denne gangen var det fest og 6 retter.  Med et ekstra bord på kjøkkenet ble det plass til alt det brukte serviset, og fordi jeg ikke satt tilbords kunne jeg rydde kontinuerlig.

 Kamskjell med appelsin og baconsaus
 Bakt laks med ertepurè

 Eplesorbet   (arkivfoto)


















Indrefilet av hjort, bakte grønnsaker. potetterte, rødvinssaus
Tre oster fra Eiker (Hvit Eiker, Camembert og Eiker Mutchli) , pærekompott, rabarbrasirup











 Iskake med basilikumsorbet  (arkivfoto)












Uansett om jeg lager mye mat så må en så omfattende middag planlegges nøye. Jeg skiver ut alle oppskriftene og lager handleliste. jeg vet at det ikke er tid til en ekstra tur på butikken underveis i matlagingen, så jeg må ha alt jeg trenger.


Handleliste
3 persillerot
1 sellerirot
3 kg poteter
2 kg gulrøtter
1 kg sopp
4 røde løk
2 gule løk
1 p frisk basilikum
1 p dill
1 pk ruccula
I kurv jordbær
1 pk friske blåbær
3 sitroner

300 g bacon
2 kg indrefilet av hjort
½ kg oksehaler
1,2 kg laksefilet
14 store kamskjell


500 g Camembert
500 g Eiker Mutchli
500 g Hvit Eiker

1 pose pecannøtter
1 pose pinjekjerner
1 vaniljestang
1 p hel kanel
1 kg sukker
1 Alumfolie
1 rapsolje
1 l appelsinjuice
½ l fløte
8 egg
½ kg Smør

200 g mandler

1 fl rødvin til mat
Fra fryser:
1 l rabrabrasaft
1,5 dl pæresyltetøy
6 dl eplemos
3 dl jordbærsyltetøy
1,2 kg erter




Så lager jeg arbeidsplanen. Stort sett er det noe som bør gjøres klart dagen før eller noen dager før.

Arbeidsplan

tirsdag

Lage basilikumsorbet
Onsdag
hovedrett
Skrelle poteter
Rense og dele opp grønnsaker
 Koke kraft
dessert
Lage rabarbrasirup
Lage iskake
Røre opp basilikumsorbeten


Hvilerett
Lage eplesorbet
torsdag
hovedrett
Lage potetterte. Avkjøles.

Steke kjøtt
Sile kraft
dessert
Røre opp basilikumsorbet

Hvilerett
Røre opp eplesorbeten
ost
Dele opp ost, i kjøleskapet.
hovedrett
Lage saus
Forrett 1
Lage appelsinsaus
Skjære opp og steke bacon
Forrett 2
Lage ertepure
Dele opp fisk
.
15.30
Pakke bilen






17.15

Sette inn grønnsaker
17.50
Sjekke at alt er gjort klart
Tenne lys på bordet.

Så lager jeg kjøreplanen. det er ikke sikkert at jeg bruker den så mye underveis, men det å lage den gjør at jeg er blitt oppmerksom på alt som skal gjøres.

Kjøreplan

17.55
18.00

Varme opp appelsinsaus – ha i bacon og smør
Skjenke hvitvin
Presentere maten
Steke kamskjell

Inn med tallerkner
Spise forrett


 Anrette 1.forrett


Varme opp ertepure.
Steke laks ca 18 min.
Ut med tallerkner

Inn med tallerkner
Spise 2.forrett


Anrette 2.forrett. Husk dill.





Ut med tall
Varme opp potetterte. Varme opp kjøtt til 59 grader.
Varme opp grønnsaker
Varme opp saus,

Ta ut sorbet fra fryser.



Inn med tall.
Spise sorbet
Anrette sorbet



Ut med tallerkner

Skjenke rødvin


Inn med tallerkner
Spise hovedrett.
Skjenke mer rødvin



Skjære opp kjøtt.
Anrette hovedrett. Husk timian



Koke kaffe


Inn med tallerkner
Spise ost

Anrette ost.




Ta ut is fra fryser. Og basilikumsorbet.
Ut med tallerkener
Skjenke dessertvin


Anrette dessert.
Inn med tallerkener
 Spise dessert
Skjenke kaffe i kaffekopper og servere.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar